7 tips voor een website die scoort in Google
Je investeerde in een nieuwe website, technisch én grafisch een pareltje. Laat die klanten nu maar komen! Toch word je online niet gevonden en verschijn je in de zoekresultaten van Google pas op pagina 4 … Hoe krijg je meer, en vooral de juiste, bezoekers op je website?
Wat is SEO?
SEO, Search Engine Optimization of zoekmachineoptimalisatie, is een verzameling technieken die ervoor zorgt dat je beter wordt gevonden in Google. Meer zoekresultaten betekent meer bezoekers, meer business en dus meer omzet.
Hoe goed je website gevonden wordt in Google, wordt bepaald door tal van factoren. In deze blog ga ik het vooral hebben over het aspect content. Want daar zitten heel wat quick wins waarmee je meteen zelf aan de slag kan. Hoe precies? Dat vertel ik je aan de hand van 7 tips.
7 tips om beter gevonden te worden in Google
1. Zet in op zoekwoorden
Zoekwoorden, ook wel keywords of trefwoorden genoemd, daar begint het allemaal mee. Iemand geeft een zoekopdracht in in Google en Google toont vervolgens de informatie die daar het dichtst bij aansluit. Maak het Google, en bij uitbreiding je doelgroep, dus gemakkelijk en gebruik in je teksten de juiste zoekwoorden. Zonder de juiste zoekwoorden heeft investeren in SEO geen zin.
Ga niet af op je intuïtie of veronderstellingen. Er bestaan heel wat online tools die je objectieve en betrouwbare input geven, zoals Google keyword planner, SEMrush, Ubersuggest, Moz, KWFinder, enz. Heb je Google Analytics gekoppeld aan je website? Dan vind je daar de zoekwoorden waar je momenteel op scoort. Ook op de website van concurrenten doe je heel wat inspiratie op. Een degelijk zoekwoordenonderzoek geeft je de informatie die je nodig hebt om perfect in te spelen op de zoekintentie van de Google gebruiker. Het zorgt er dus niet alleen voor dat je website hoger scoort, maar ook dat je de juiste bezoekers aantrekt.
2. Ga lokaal
Mensen zoeken steeds vaker op keywords in combinatie met een locatie. Ze zijn op zoek naar een oplossing voor hun probleem, en dan nog het liefst dicht bij hen in de buurt. Inzetten op lokale SEO werkt.
Bovendien geeft het je de kans om het verschil te maken met zoekwoorden waar veel concurrentie op zit. Ben je bijvoorbeeld loodgieter, dan ben je wellicht niet de enige die gevonden wil worden op “loodgieter”, “herstellen boiler” of “centrale verwarming”. Door je locatie toe te voegen, onderscheid je je van je concurrenten en kan je toch hoog scoren op populaire zoekwoorden. Ben je actief in meerdere regio’s? Maak dan per regio een aparte landingspagina aan. Let hierbij wel op voor duplicate content (zie verder)!
3. Optimaliseer url en titels
Inzetten op de juiste zoekwoorden loont. En dat niet alleen in je tekst. Minstens even belangrijk zijn de url en de titels van je pagina. Ze zorgen er immers voor dat Google meteen ziet waarover de pagina precies gaat. En dus heb je meer kans dat je bovenaan de lijst verschijnt als iemand op zoek is naar informatie over dat specifieke onderwerp.
Laat het belangrijkste keyword steeds terugkomen in je url én in je hoofdtitel. In de meeste CMS-systemen kan je dit gemakkelijk aanpassen per pagina. Eindigt de url van je homepagina bijvoorbeeld op /home? Of koos je als titel voor “Welkom op de website van xxx”? Dan weet je wat je te doen staat. Hou ook bij de andere titels (h2 en h3) rekening met de zoekwoorden uit je zoekwoordenonderzoek.
4. Vergeet meta data en alt tags niet
Meta data zijn stukken tekst in de broncode van je website en enkel zichtbaar voor zoekmachines, die ze vervolgens gaan tonen in de zoekresultaten. Ze worden nog al te vaak vergeten. Zonde, want ze spelen wel degelijk mee in je ranking in Google.
De meta title is de blauwe titel bovenaan het zoekresultaat en bevat het belangrijkste zoekwoord voor die pagina. De meta description is de tekst onder de url en geeft een omschrijving van hetgeen de bezoeker mag verwachten als hij of zij doorklikt. Idealiter sluit je de meta description af met een call-to-action. Met deze omschrijving creëer je bepaalde verwachtingen. Zorg ervoor dat je pagina deze verwachtingen inlost. Zo blijft je bezoeker langer op je website en stijgt de relevantie. Want als bezoekers na enkele seconden op je website alweer wegklikken, is dit voor Google het bewijs dat je website niet relevant is en dus beter niet meer getoond wordt …
Google kan op vandaag enkel tekst lezen, geen afbeeldingen. Via de alt tag komt Google te weten wat er precies op een afbeelding staat. Mensen zoeken steeds vaker op afbeeldingen, dus het loont zeker de moeite om voor elke afbeelding op je website de alt tag in te vullen. Zorg voor een leesbare tekst die beschrijft wat er op de foto te zien is en vergeet het belangrijkste zoekwoord niet.
5. Help Google met linkbuilding
Verbind de verschillende pagina’s op je website met elkaar aan de hand van links. Linkbuilding helpt Google om dieper te graven in je website en zo snel de weg te vinden naar relevante informatie, wat de kans vergroot dat jouw pagina getoond wordt in de zoekresultaten. Bovendien help je ook de websitebezoeker om gemakkelijker de informatie te vinden waar hij of zij naar op zoek is.
Elke pagina zet idealiter in op één hoofdkeyword, waarmee het bezoekers van andere pagina’s naar zich toe trekt. Heb je meerdere keywords die relevant zijn voor je website? Maak dan per keyword een aparte pagina en laat de verschillende pagina’s verwijzen naar elkaar.
Naast interne linkbuilding is er het zogenaamde backlinking, waarmee je de autoriteit van je website verhoogt. Overtuig andere websites om een link naar jouw website op te nemen, schrijf gastblogs die linken naar jouw website of vraag aan leveranciers om jouw website te vermelden als referentie.
6. Schrijf een landingspagina
De kans dat iemand vanuit Google eerst op je homepagina terecht komt, is klein. Heel vaak komen mensen binnen op je website via een andere pagina en gaan ze van daaruit verder op zoek naar de informatie die ze nodig hebben. Hoe langer ze op je website rondhangen, hoe beter ze jou en je product leren kennen. Wil je bezoekers naar je website leiden aan de hand van een specifiek woord of onderwerp, overweeg dan om er een aparte landingspagina aan te wijden. Zo kan je op één pagina volledig inzetten op één bepaald keyword en is de kans dat je bovenaan verschijnt in Google op dat zoekwoord meteen ook veel groter.
Let erop om niet klakkeloos content te kopiëren van andere pagina’s op je website. Duplicate content wordt door Google genadeloos afgestraft.
7. Vertel je verhaal
Let erop dat je je website niet gewoon opvult met zoveel mogelijk tekst. Maak van de gelegenheid gebruik om een verhaal te vertellen, jouw verhaal. Zet in op storytelling en raak je doelgroep in het hart. De tijd van onleesbare SEO-teksten, volgepropt met keywords, is voorgoed voorbij. Bovendien bestaat er zoiets als de keyword density van je website. Dat is het aantal keer dat een bepaald keyword voorkomt in je tekst en wordt nauwlettend in de gaten gehouden door Google.
Als mensen eenmaal op je website zijn, zorg er dan voor dat ze je beter leren kennen. Ga in dialoog. Bouw een band met ze op. Zo zullen ze veel meer geneigd zijn om bij jou aan te kloppen wanneer ze op zoek zijn naar een oplossing voor hun probleem. Geen zin of tijd om zelf in je pen te kruipen? Doe dan een beroep op een specialist, zoals een copywriter bijvoorbeeld.