De 4 ingrediënten van een sterk verhaal
De 4 ingrediënten van een sterk verhaal
We houden allemaal van een goed verhaal. Zo eentje dat blijft hangen, waar je regelmatig aan terugdenkt en dat je vol vuur doorvertelt aan iedereen die het horen wil. Dankzij storytelling profiteert ook jouw business van de kracht van een sterk verhaal en vindt jouw ideale klant als vanzelf de weg.
Er was eens …
Herinner je je nog hoe je als kind aan de lippen hing van mama of papa die een sprookje voorlas voor het slapengaan? Hoe de juf of meester in de klas je meenam in een spannend verhaal waardoor je even alle gevoel voor tijd en ruimte verloor? Hoe je met plezier je slaap liet om dat ene boek tot het einde uit te lezen? Een goed verhaal is goud waard. En dat geldt niet alleen voor een goed boek.
Met een bedrijf, merk of product is het net zo. Slaag je erin om je publiek mee te nemen in jouw verhaal en de vonk te laten overslaan, dan komen ze maar wat graag bij jou aankloppen. Gedaan met koude prospectie, met tijd steken in offertes die toch niets opleveren, met mensen met handen en voeten proberen uit te leggen wat je voor hen kan betekenen. Eenmaal je je verhaal helder hebt, vinden de juiste klanten als vanzelf de weg naar jou.
De 4 onmisbare ingrediënten van een sterk verhaal
Net als een succesvol gerecht of een goede roman, kan ook een sterk verhaal niet zonder enkele cruciale ingrediënten.
- Een sterk verhaal heeft een hoofdpersonage
En dat personage, dat ben jij! Of je nu startende freelancer bent of een ondernemer met enkele medewerkers in dienst, steek je niet weg achter je product of dienst. Mensen kopen nu eenmaal van mensen. Wie als ondernemer durft inzetten op personal branding, heeft altijd een stapje voor. - Een sterk verhaal is authentiek
Speel geen rol en wees vooral jezelf. Het is pas door te tonen wie je echt bent, door je af en toe kwetsbaar op te stellen, dat je je onderscheidt van de massa. Bovendien hebben potentiële klanten het vaak erg snel door wanneer een verhaal ongeloofwaardig is. - Een sterk verhaal is herkenbaar
Een verhaal dat je doelgroep in het hart raakt, is een verhaal waarin ze een stukje van zichzelf herkennen. Ze voelen zich aangesproken door wat je te vertellen hebt en vertellen het op hun beurt door aan hun netwerk. Zo verspreidt het zich als een lopend vuurtje … - Een sterk verhaal is duidelijk
Eenmaal je je verhaal helder hebt, verkondig je het aan de buitenwereld op een duidelijke en consequente manier. Zo maak je duidelijk waarvoor je staat en laat je geen ruimte voor interpretatie: “If you can’t tell it, you can’t sell it”!
In een notendop
Wil je meer, en vooral de juiste, klanten aantrekken?
Wil je professioneel communiceren, op een manier die bij jou past?
Wil je efficiënter en met meer plezier ondernemen?
Wil ook jij inzetten op storytelling?
In het online traject ‘Communiceer met een sterk verhaal’ geef ik je concrete handvaten om op zoek te gaan naar dat verhaal. En toon ik je hoe je het de wereld instuurt aan de hand van storytelling. Ontdek er hier alles over.