8 tips voor een knaller van een call-to-action
Je hebt werk gemaakt van een goede online vindbaarheid, sterke content en een aanbod om duimen en vingers bij af te likken. Potentiële klanten vinden de weg naar je website. En nu? Hoe overtuig je ze om actie te ondernemen, om te converteren? Met de juiste call-to-action! Met deze 8 concrete tips schrijf je een call-to-action die werkt.
Een call-to-action, kortweg CTA, is letterlijk een oproep tot actie. Wat wil je dat je lezer doet? Zich inschrijven voor je nieuwsbrief? Een offerte aanvragen? Een e-book of checklist downloaden? Contact opnemen? Zeg je lezer duidelijk wat je van hem of haar verwacht, anders dreigt je tekst zijn doel voorbij te schieten.
Geen idee hoe je eraan moet beginnen? Verval je al snel in ‘Klik hier’, ‘Lees meer’, ‘Meer weten’ …? In deze blog geef ik 8 concrete tips voor een call-to-action die doet wat moet: converteren.
1. Van infinitief naar imperatief
Geef de voorkeur aan een imperatief in plaats van een infinitief. Met een imperatief ga je in dialoog en voelt je lezer zich rechtstreeks aangesproken. Een bijkomend voordeel: je tekst neemt minder plaats in. Handig, aangezien het aantal tekens voor een CTA-button vaak beperkt is.
- Offerte aanvragen --> Vraag een offerte
- Inschrijven --> Schrijf je in
- Downloaden --> Download het e-book
- Contacteren --> Contacteer ons
Wil je twijfelaars over de streep trekken en inspelen op hun FOMO? Voeg dan dringendheid toe:
- Bestel nu
- Schrijf je vandaag in
- Download snel het e-book
2. Val in herhaling
Een goede CTA is prominent aanwezig en komt meer dan één keer voor. Zo hoeft je lezer er niet naar te zoeken eenmaal hij of zij beslist om actie te ondernemen. Vermeld je CTA een eerste keer zo hoog mogelijk op de pagina, boven de zogenoemde ‘vouw’ en bij voorkeur rechts, en laat hem daarna later op de pagina nog eens terugkomen.
3. Kort en krachtig
Een goede CTA is niet te lang. De ideale lengte? Tussen twee en vijf woorden.
4. Het oog wil ook wat
Een CTA moet in het oog springen en heeft dus bij voorkeur een opvallende kleur en vorm. De meeste CMS-systemen geven de mogelijkheid om met een ‘CTA-button’ te werken. Kies voor een kleur dat past bij het design van je website en bij je huisstijl.
Tip: contrasterende kleuren werken het best.
5. Creëer de juiste verwachtingen
Een CTA maakt duidelijk aan de lezer wat er gebeurt als hij of zij op de knop duwt. Zorg er dus voor dat je de juiste verwachtingen creëert. Uiteindelijk is het de bedoeling dat mensen converteren en de actie ook voltooien.
- Bezorg ons je gegevens --> Wellicht volgt een invulformulier.
- Mail ons --> De lezer verwacht dat zijn of haar mailprogramma opent om een mail te sturen.
- Rond je bestelling af --> Het bestelproces is ten einde.
6. What’s in it for me?
Maak de lezer duidelijk dat hij/zij, door op de CTA klikken, een probleem oplost of profiteert van een voordeel. Verplaats je in het hoofd van je lezer en benoem die oplossing of dat voordeel expliciet.
- Vraag uw gratis offerte
- Kies de formule die bij jou past
- Bestel in één klik
7. Kiezen is niet verliezen
Zadel je lezer niet op met keuzestress en beperk je tot één CTA per pagina. Bellen, mailen, downloaden … Maak het niet onnodig moeilijk en kies.
Kan je niet anders dan meerdere opties geven, bijvoorbeeld omdat mensen zich op verschillende manieren kunnen inschrijven? Laat dan de CTA die jij zelf verkiest, het meeste opvallen.
8. Geen één zonder twee
Een CTA kan uit twee delen bestaan: twee zinnen die op elkaar volgen, een vraag met antwoord … Enkele voorbeelden:
- Schrijf je in
En ontvang de laatste aanbiedingen in je mailbox - Contacteer ons
Voor een gratis offerte op maat - Gratis offerte?
Vul het formulier in - Op zoek naar een betrouwbare partner?
Contacteer ons
Conversie en … actie!
Van zodra iemand op je website actie onderneemt, spreken we van conversie. En die conversie, dat kan van alles zijn. Bepaal dus vooraf het doel van je tekst of pagina en wat je ermee wil bereiken:
- Lead generation: je verzamelt contactgegevens en breidt zo je database met potentiële klanten uit. Dit kan je doen door mensen te laten inschrijven op je website, een whitepaper of checklist te laten downloaden, enz.
- Verkopen: je hebt een webshop, je biedt online trainingen aan … Jouw CTA moet mensen overtuigen iets te kopen en heeft dus als doel om omzet te genereren.
Die ene perfecte CTA bestaat niet. Veel hangt af van je doel, je publiek, je product … De boodschap? Uittesten! Vaak is een goede CTA een kwestie van trial and error. Probeer verschillende zaken uit en ontdek zo waar jouw doelgroep warm van wordt en wat het meeste conversie oplevert.
Succes!