Doelgroepmarketing: wilde en rustige kastanjes

Doelgroepmarketing

over wilde en rustige kastanjes

Doelgroepmarketing: wilde en rustige kastanjes

De herfst. Als je de sociale media mag geloven, is het voor heel wat mensen hét mooiste seizoen. De geuren en kleuren in het bos, schattige paddenstoelen die de kop opsteken, na een lange strandwandeling gezellig opwarmen bij een warme chocolademelk … Je zou er bijna lyrisch van worden. Persoonlijk vind ik de herfst maar niks. Bomen die troosteloos hun bladeren verliezen, korter wordende dagen, koude avonden waarop je weigert om (nu al!) de verwarming aan te steken en dus met een extra trui voor de tv zit te rillen. Donker, duister, dor. Echt niets voor mij. Geef mij maar de lente: voor het eerst in maanden terug met de blote voeten in het gras en uitkijken naar de eerste paasbloemen. De natuur wordt wakker uit z’n winterslaap. En ik ook …

Hokjesdenken

Met de herfst komen ook weer die leuke schoolopdrachten: “Ga in het bos op zoek naar wilde zaden en vruchten.” Huh? Gewapend met plastic zak en twee overenthousiaste kinderen trek ik dan maar naar het bos. Op zoek naar kastanjes, eikels, beukennootjes, bolsters ... Enkele dagen later komt mijn 5-jarig zoontje thuis en vertelt hij enthousiast over de wilde en de rustige kastanje. Die kende ik nog niet. Zouden er ook vlijtige en luie eikels bestaan? Dikke en dunne zwammen? Luide en stille bomen?

Doelgroepmarketing: het ultieme bewijs

Wilde of rustige kastanjes, denkers of doeners, Clinton of Trump. Het is eigen aan de mens. We delen graag op in hokjes. Dat maakt alles overzichtelijk en tastbaar. Doelgroepmarketing is daar het ultieme bewijs van.
Doelgroepen zijn een essentieel onderdeel van elke marketingcampagne. Vooraleer je dus die nieuwe website online zwiert of die maandelijkse mailing uitstuurt, is het belangrijk te weten welke groep mensen je precies wil bereiken. Anders loop je het risico dat je boodschap in het niets verdwijnt of dat je de verkeerde mensen aanspreekt. Enkele concrete tips die je alvast op weg helpen om jouw doelgroep te bepalen:

  • Wees zo specifiek mogelijk
    Bepaal het geslacht, de leeftijd, beroep, sociale klasse, waarden en normen, woonplaats, enz. van je doelgroep. Hoe meer criteria, hoe beter afgelijnd je groep is en hoe makkelijker je met hen communiceert.
  • Spreek met je doelgroep
    Ga de - digitale - straat op en praat met je doelpubliek. Zoek uit wat er bij hen leeft en wat ze belangrijk vinden. Zo ben je er zeker van dat je boodschap relevant is.
  • Maak een persona
    Creëer een fictief personage dat jouw ideale doelgroep verpersoonlijkt. Dit maakt het meteen een stuk concreter. Geef het personage een naam, een leeftijd, hobby’s, enz. Kleef er een gezicht op en hou deze persona in gedachten terwijl je schrijft. Werkt bij mij altijd!
  • Kies de juiste tone of voice
    Met de juiste tone of voice voelt je doelgroep zich meteen aangesproken. En wees consequent in al je communicatie. Pubers, senioren, mannen, vrouwen … Ze vragen elk hun eigen benadering.
     

Met deze tips in het achterhoofd zorg je ervoor dat jouw marketing de herfst overleeft en je doelgroep jou ook na de winter weet te vinden. Een goede communicatie is immers van alle seizoenen.