Help, wat vertel ik op mijn website?
Help, wat vertel ik op mijn website?
Je websitebouwer heeft een fantastische website voor je gemaakt. Er hing een kostenplaatje aan vast, dat wel, maar het resultaat mag er zijn! Of misschien ben je zelf aan de slag gegaan en kan je niet wachten om je creatie de online wereld in te sturen. Yes, je ziet het helemaal zitten! Nog wat foto’s en tekst toevoegen, en klaar … Of toch niet?
Want wat als je niet weet wat te vertellen? Vooral als dienstverlener is het een hele uitdaging om onder woorden te brengen wat jij precies kan betekenen voor jouw doelgroep. Ondernemers die een product aanbieden, vervallen dan weer heel vaak in een monoloog over hoe fantastisch hun product wel is (wat het ongetwijfeld ook is), zonder stil te staan bij het probleem dat ze oplossen voor hun klanten.
Tip 1: start met je eigen verhaal
De eerste stap wanneer je begint aan een eigen website, is zonder twijfel je verhaal scherpstellen. Het verhaal van jou als ondernemer, van je bedrijf, je product of dienst. Denk goed na over welke boodschap je de wereld wil insturen, en naar wie. Van daaruit komt de inspiratie vanzelf, geloof me.
Tip 2: denk na over de structuur
Waak erover dat je website logisch en duidelijk is opgebouwd. Start niet vanuit wat je zelf allemaal wil vertellen, maar vanuit de intentie van de bezoeker. Wat wil hij of zij horen? Hoe zorg je ervoor dat jouw ideale klant vlot zijn of haar weg vindt en niet na enkele seconden wegklikt onder het mom “Dit is niets voor mij”?
Tip 3: besteed voldoende aandacht aan je ‘Over ons-pagina’
De ‘Over ons-pagina’ van een website is nog steeds een van de meest gelezen pagina’s. En toch is het de pagina die het vaakst voor een writer’s block zorgt. Want vertellen over jezelf, dat is best lastig.
Mensen doen zaken met mensen. Maak deze pagina dan ook persoonlijk, door enerzijds uit te pakken met je ervaring en expertise, maar ook enkele leuke weetjes te delen. En niet te vergeten: een foto van jezelf en eventueel je medewerkers, zodat mensen een gezicht op je bedrijf kunnen plakken.
En niet onbelangrijk: zorg ervoor dat je ‘Over ons-pagina’s makkelijk te vinden is en niet ergens zit weggestopt achter vier doorklikpagina’s.
Tip 4: vertel voldoende, maar niet alles
Een website moet mensen vooral prikkelen en nieuwsgierig maken. Laat ze dus proeven van wat je te bieden hebt, maar vertel niet alles. Eenmaal ze contact opnemen, krijg je uitgebreid de kans om je verhaal in geuren en kleuren te vertellen. Een uitzondering hierop is de webshop. Hier wil je er zeker van zijn dat de bezoeker over alle nodige info beschikt om over te gaan tot kopen.
Tip 5: kies voor verschillende soorten content
Een website bestaat uit verschillende soorten content. De basis is de zogenoemde ‘evergreen’ content, die langere tijd online blijft staan. Dit is de kapstok voor alle andere content, die je gaat afstemmen op het doel dat je ermee wil bereiken en de customer journey van jouw doelgroep. Iemand die op het punt staat om iets te kopen, is op zoek naar andere informatie dan wie nog in een verkennende fase zit of iemand die enkel geïnspireerd wil worden.
- Blogartikel: laat je toe om dieper in te gaan op een bepaald thema, tips te delen of je mening te geven over een trend of actueel onderwerp.
- E-book: voor websitebezoekers die op zoek zijn naar meer achtergrondinformatie over een bepaald onderwerp en hier best wat tijd aan willen besteden.
- Nieuwsbericht: het ideale medium voor tijdsgebonden informatie, zoals de lancering van een nieuw product of de opening van een nieuwe vestiging. Dit soort content houdt je website levendig en up-to-date.
- Landingspagina: een pagina met een specifiek doel zoals inschrijven voor een evenement, een bepaalde actie of product in de kijker zetten …
Belangrijk: hou bij elk type content in gedachten wat je ermee wil bereiken. En vertaal dit naar een duidelijke call-to-action.
Tip 6: durf stoefen met jezelf
Het is heel tegenstrijdig: enerzijds is het doel van een website ervoor zorgen dat je online zichtbaar bent. Anderzijds merk ik vaak hoe moeilijk ondernemers het ermee hebben om zichzelf ‘in de etalage te zetten’. Als er één plek is waar je met jezelf moet stoefen, dan is het wel je website. Check zeker ook eens de blog ‘Waarom je als ondernemer moet stoefen’.