Waarom je als ondernemer moet stoefen
“Stoefen met jezelf, mag dat wel?” Het is een vraag die ik vaak krijg van klanten. Het antwoord is uiteraard volmondig “ja!”. Sterker nog, als ondernemer is stoefen een absolute must. Zolang je het op de juiste manier doet. Hoe? Dat vertel ik je in deze blog, aan de hand van 5 concrete tips.
Als ik met een nieuwe klant rond de tafel zit voor een eerste gesprek en we hebben het over het belang van communicatie, krijg ik heel regelmatig de opmerking: “Het moet niet te veel over ons gaan hé”. Of als antwoord op de vraag waar zij precies het verschil maken en waarom klanten voor hen moeten kiezen: “Niets speciaals, we doen gewoon onze job.” Euh…?
De Vlaming, met – ik excuseer mij al op voorhand, ook al ben ik er zelf één – de hardwerkende West-Vlaming op kop ('niet flauw doen, gewoon verder doen'), heeft een probleem met stoefen. We zijn te bescheiden. En dat merk ik vooral bij bedrijven uit de diensten- en B2B-sector, waar ‘reclame’ of ‘marketing’ als een vies woord wordt gezien. Oh neen, daar doen we niet aan mee …
Waarom ik en niet een ander?
Waarom zou iemand bij jou kopen en niet bij een collega? Wat maakt jou zo anders? Of het nu gaat over een website, een brochure, een blogartikel of een nieuwsbericht, de bedoeling is toch dat je de lezer overtuigt om met jou samen te werken? Dat al die tijd en energie, die je in je teksten hebt gestopt, uiteindelijk iets oplevert?
“Waarom ik en niet een ander?” Dat is de vraag die je jezelf moet stellen. Ga op zoek naar je USP (Unique Selling Proposition), datgene wat jou uniek maakt. En speel het uit. Hoe je dat doet? Met deze 5 tips wordt stoefen voor jou piece of cake.
1. Schreeuw het van de daken
Op je website, tijdens je elevator pitch, in je brochure, op een offerte … Laat je doelgroep horen (of zien) waar jij het verschil maakt. Zo maak je het voor hen gemakkelijker om te kiezen. Want het aanbod op vandaag is groot.
Moeten we dan met z’n allen zoals Donald Muylle onze boodschap op nationale radio en televisie verkondigen? Niet per se. Zoek uit waar je doelgroep zich bevindt en zet in op de juiste kanalen, online of offline, een-op-een of en masse.
2. Voordelen, voordelen, voordelen
Iedereen weet het en toch wordt er nog te vaak tegen gezondigd: spreek in voordelen. De klant kiest niet voor jouw product of dienst, wel voor de voordelen die eraan vasthangen en de oplossing die je biedt. Verplaats je dus in het hoofd van de klant.
Een extra tip: vermijd clichés. Professioneel, kwalitatief, enthousiast … Zo zijn er dertien in een dozijn. Probeer ook in je woordkeuze het verschil te maken.
3. Laat je klanten het werk doen
In een maatschappij waar forums en review sites als paddenstoelen uit de grond schieten, is de zogenoemde social proof niet meer weg te denken. Kijk maar naar Tripadvisor, Google reviews en Facebook recensies. De mening van ‘echte’ mensen komt nu eenmaal betrouwbaarder over dan wat een bedrijf over zichzelf vertelt.
Is een klant tevreden? Vraag dan of hij/zij een review wil achterlaten op je Google Business- of Facebookpagina. Of plaats een korte klantengetuigenis op je website. Je zou ervan schrikken hoe weinig mensen dit weigeren.
4. Vertel je verhaal online
Storytelling blijft een fantastische manier om je boodschap te brengen op een authentieke en geloofwaardige manier. Je vertelt je verhaal, zet je product of dienst indirect in de kijker én creëert verbondenheid met je lezer. Drie vliegen in één klap!
Dus waar wacht je nog op? Sla aan het bloggen, publiceer een artikel op LinkedIn of kruip achter je camera op YouTube!
5. Kijk verder dan je neus lang is
Beperk je niet tot de voor de hand liggende kanalen. Aan de zijlijn van het voetbalveld, aan de schoolpoort, op een barbecue met vrienden … Er is altijd wel iemand die baat kan hebben bij wat jij aanbiedt. Hoe meer mensen weten wat je doet (en dat je er eigenlijk best goed in bent), hoe beter. Mond-tot-mond reclame is – zelfs in deze digitale tijden – nog steeds de beste reclame.
Hoe je ook communiceert, blijf vooral jezelf. Stoefen kan ook op een sympathieke manier, door te spreken vanuit je hart. Mensen voelen zich aangesproken door je verhaal en willen niets liever dan met jou in zee gaan. Misschien moeten we met z'n allen toch wat meer Donald Muylle zijn. Want ook jouw verhaal verdient het om gehoord te worden.