Wat is een copywriter?
Wat is een copywriter?
Als mensen me vragen wat ik doe, dan is het makkelijkste – en kortste – antwoord: “Ik ben copywriter”. Wie in de marketingwereld actief is, kan zich er meteen iets bij voorstellen. Maar vaak zie ik de wenkbrauwen fronsen. Met als eerste reactie: “Huh, wat?”. Of: “Schrijf jij dan boeken?”.
Ook al staat een boek schrijven op mijn bucketlist, vandaag ligt mijn roeping ergens anders. Ik help ondernemers om hun verhaal helder te krijgen en dat verhaal te vertellen op een manier die bij hen past. Zodat ze niet alleen meer, maar ook de juiste klanten aantrekken en met meer plezier ondernemen. En is dat dan door teksten te schrijven? Ja, maar niet altijd.
Praten is zilver, luisteren is goud
Veel meer dan schrijven, is het voor een copywriter cruciaal om te luisteren. Want het is pas door te luisteren dat je datgene vindt waarmee je je kan onderscheiden van de massa: een sterk verhaal. En eenmaal je het ziet, kan je er niet meer omheen …
Daarom is het belangrijk om eerst een stap terug te zetten: wie ben ik, waarom doe ik wat ik doe en voor wie? En pas daarna te beginnen met schrijven.
In het hoofd, in het hart
Dus ja, een copywriter schrijft teksten. Voor je website, sociale media, maandelijkse nieuwsbrief … En denkt mee na over welke boodschap je wil brengen via welk kanaal naar welke doelgroep. Een goede copywriter kruipt in het hoofd van je doelgroep en bekijkt de wereld door hun ogen. Om daarna hun hart te veroveren met jouw verhaal.
Met kimschrijft kruip ik met veel plezier in mijn pen om het verhaal van ondernemers te vertellen. Want ik ben ervan overtuigd dat elk verhaal het verdient om gehoord te worden. En dat boek schrijven, dat komt er ooit wel nog eens van …