Zo maak je de perfecte briefing
Zo maak je de perfecte briefing
Je wil een blog publiceren, een nieuwsbrief uitsturen of een brochure laten maken. En je hebt beslist om het schrijven van de teksten uit te besteden. Je droomt van een nieuwe website, professionele foto’s of een eigen logo en gaat op zoek naar een professionele partner om je te begeleiden. Want zo kan jij je concentreren op datgene waar je goed in bent en waar je energie van krijgt. Check!
Of je nu een copywriter, webdesigner, grafisch ontwerper of fotograaf inschakelt … Hoe zorg je ervoor dat wat zij aanleveren, exact is wat jij wil? Dat het resultaat er 'boenk' op is? Met een goede briefing! Hetzelfde geldt trouwens voor Chat GPT. Een fantastische tool, maar als je het niet exact vertelt wat je wil, dan zijn de resultaten vaak erbarmelijk. Shit in, shit out, dus. Hoe beter de input die je geeft, hoe beter de output die je krijgt.
Wat is een briefing?
In een briefing geef je duidelijk aan wat je verwacht van diegene die voor jou aan de slag gaat. Dat kan zowel op papier, op mail als in een video, of een combinatie. Je denkt na over wat je precies wil, wat je wil bereiken en geeft alle informatie mee die nodig is voor jouw creatie. Hoe duidelijker en vollediger, hoe beter het eindresultaat.
Waarom een briefing?
“Ik heb geen tijd om een briefing op te stellen.” Of “Tegen de tijd dat ik die briefing heb opgesteld, is mijn tekst al geschreven.” Argumenten die ik vaak hoor, maar eigenlijk geen steek houden. Want de tijd die je in een goede briefing investeert, win je dubbel en dik terug. Je vermijdt eindeloze correctierondes met tal van e-mails of telefoontjes heen en weer. Om dan te besluiten “dat het toch niet helemaal dat is”. Een goede briefing bespaart je dus tijd én geld.
Bovendien stel je een briefing ook op voor jezelf. Je verplicht jezelf om voldoende stil te staan bij wat je belangrijk vindt en wat je precies wil. Een denkoefening waar nog te vaak te weinig aandacht aan besteed wordt.
Hoe ziet een goede briefing eruit?
Een goede briefing past in principe op één A4. Eventueel kan je bijlages toevoegen zoals je huisstijlgids, vorige realisaties, inspirerende voorbeelden van concurrenten of voorbeelden van wat je net niet wil.
En wat moet daar dan allemaal in staan, in die briefing? Een goede briefing geeft het antwoord op enkele cruciale vragen. Zaken die soms vanzelfsprekend lijken, maar toch belangrijk genoeg zijn om mee te geven. Die vragen verzamelde ik in een handige gratis gids. Zodat je zeker niets vergeet.